Algemene voorwaarden MediClaw

MediClaw

Telefoonnummer: +31684722731
E-mail: info@mediclaw.nl
Website: www.mediclaw.nl

Artikel 1 - Definities

1. MediClaw: MediClaw, gevestigd te Utrecht, KvK-nummer 92116647.

2. Klant: degene met wie MediClaw een overeenkomst is aangegaan.

3. Partijen: MediClaw en Klant samen.

4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,

overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens MediClaw.

2. MediClaw en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

3. MediClaw en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van

anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Prijzen

1. MediClaw hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of

verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

2. MediClaw mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die MediClaw niet kon voorzien ten tijde van

het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot

prijsverhogingen.

4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij

de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 - Herroepingsrecht

1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.

Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:

het product is gebruikt

de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling

3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar

info@mediclaw.nl

4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen naar

MediClaw, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Artikel 5 - Vergoeding van bezorgkosten

1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar MediClaw heeft

geretourneerd, dan zal MediClaw eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na

ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.

2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van MediClaw voor zover de volledige bestelling wordt

geretourneerd.

Artikel 6 - Vergoeding retourkosten

1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan

betaalt de Klant de kosten daarvoor.

Artikel 7 - Eigendomsvoorbehoud

1. MediClaw blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van MediClaw met

betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in

de nakoming.

2. Tot die tijd in lid 1 kan MediClaw gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen,

vervreemden of op een andere manier bezwaren.

4. Wanneer MediClaw gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan

gemaakt en mag MediClaw van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 8 - Levering

1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.

2. Levering vindt plaats bij MediClaw, tenzij anders wordt afgesproken.

3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.

4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag MediClaw zijn verplichtingen

opschorten totdat de Klant betaalt.

5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan MediClaw

kan tegenwerpen.

Artikel 9 - Levertijd

1. De levertijden van MediClaw zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten

ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft

gekregen van MediClaw.

3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer MediClaw later

levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is

afgesproken of wanneer MediClaw niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand

of de Klant en MediClaw iets anders hebben afgesproken.

Artikel 10 - Feitelijke levering

1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 11 - Transportkosten

1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en MediClaw schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 12 - Verpakking en verzending

1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de

vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan

kan hij MediClaw niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 13 - Garantie

1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage

of constructie of ondeugdelijk materiaal.

2. De garantie geldt niet:

- in het geval van normale slijtage

- voor schade ontstaan door ongevallen

- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product

- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant

- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld

3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen

partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de

macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 14 - Klachten

1. De Klant moet een door MediClaw geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele

tekortkomingen.

2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,

dan moet de Klant MediClaw daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de

tekortkoming.

3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming MediClaw hiervan op de

hoogte stellen.

4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat MediClaw hierop

gepast kan reageren.

5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en MediClaw.

6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat MediClaw andere

werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 15 - Ingebrekestelling

1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan MediClaw.

2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling MediClaw ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 16 - Aansprakelijkheid MediClaw

1. MediClaw is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of

bewuste roekeloosheid.

2. Wanneer MediClaw aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de

uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

3. MediClaw is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

4. Wanneer MediClaw aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)

aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.

5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts

indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 17 - Vervaltermijn

1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van MediClaw vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de

aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in ### Artikel 6:89 BW.

Artikel 18 - Ontbinding

1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer MediClaw toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van

zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of

geringe betekenis.

2. Is de nakoming van de verplichtingen door MediClaw nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat

MediClaw in verzuim is.

3. MediClaw mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de

overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer MediClaw kennis heeft genomen van

omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 19 - Overmacht

1. In aanvulling op ### Artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van MediClaw door de Klant niet aan MediClaw kan

worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:

- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp

- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen

- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen

- computer-virussen

- stakingen

- overheidsmaatregelen

- vervoersproblemen

- slechte weersomstandigheden

- werkonderbrekingen

3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor MediClaw 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan

nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat MediClaw kan nakomen.

4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als

MediClaw de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

5. MediClaw hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer MediClaw

hiervan voordeel heeft.

Artikel 20 - Wijziging overeenkomst

1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en

MediClaw de overeenkomst aanpassen.

Artikel 21 - Wijziging algemene voorwaarden

1. MediClaw mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag MediClaw altijd doorvoeren.

3. Ingrijpende wijzigingen zal MediClaw zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst

opzeggen.

Artikel 22 - Overgang van rechten

1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met MediClaw aan anderen overdragen zonder schriftelijke

toestemming van MediClaw.

2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in ### Artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 23 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit

geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de

buurt komt van wat MediClaw bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 24 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en MediClaw is Nederlands

recht van toepassing.

2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van MediClaw is exclusief bevoegd om kennis te nemen

van eventuele geschillen tussen de Klant en MediClaw, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 28 december 2023.